
Het idee ontstond in 2021, midden in de lockdowns. Vier lokale ondernemers wilden de stad en haar ondernemers letterlijk en figuurlijk in het licht zetten. Twee van hen, Marita Schouten (midden op de foto) en Jaimy Carpaij (links), professionaliseerden het platform en bouwden het uit tot wat het nu is: een online verzamelplek waar het aanbod van Graafse ondernemers samenkomt in één overzichtelijke digitale etalage – compleet met webshop, professionele fotografie en social media. Een digitaal platform waar het centrum van Grave functioneert als één groot online warenhuis.
Mede-oprichter Jaimy Carpaij vertelt: “Grave heeft zoveel moois te bieden, maar het was versnipperd. Met Stadje aan de Maas verbinden we ondernemers en maken we de stad als geheel sterker en zichtbaarder. We doen dit niet alleen voor bezoekers, maar juist ook voor de inwoners en ondernemers. Als je lokaal onderneemt én lokaal koopt, krijgt de hele stad daar energie van.”
Inmiddels zijn bijna 40 centrumondernemers en enkele ondernemers buiten het centrum actief aangesloten. Het online bereik groeit gestaag: ruim 4.000 mensen volgen het platform via Instagram en ook Facebook en de website trekken steeds meer bezoekers – uit Grave, de regio en daarbuiten.
Stagiaire Julia (rechts op de foto), die het afgelopen halfjaar een belangrijke rolspeelde in de contentcreatie, sluit eind juni haar stage af. Gelukkig blijft zij ook daarna betrokken bij het platform. “We merken dat wie eenmaal meedoet, zich verbonden blijft voelen met Stadje aan de Maas. Dat zegt alles over de kracht van samenwerking”, aldus Carpaij.
Wie wil ontdekken wat Stadje aan de Maas betekent voor Grave, kan het platform volgen via social media (@stadjeaandemaas) of een kijkje nemen op www.stadjeaandemaas.nl. Daar is het volledige aanbod van de aangesloten ondernemers te vinden – én nog veel meer moois van dit bijzondere stadje aan de Maas.