
#WINKELENINGRAVE – Wat ooit begon met een paar foto’s op Instagram, is uitgegroeid tot een geliefde tweewekelijkse rubriek in ArenaLokaal. Vandaag, vrijdag 13 juni, verschijnt de honderdste editie van #WinkeleninGrave en deze mijlpaal vieren we met een speciale, uitneembare bijlage van maar liefst 12 pagina’s, een echt bewaarexemplaar. De drijvende krachten achter dit succesverhaal zijn Marita en Tom Schouten (foto) die, uit liefde voor Grave, het vestingstadje al vier jaar lang in de wijde regio op de kaart zetten.
Van moederhart naar promotiehart
De oorsprong van het project is persoonlijk. “In 2017 begon mijn dochter Kim met een succesvol Instagramaccount. Ik wilde haar foto’s volgen en maakte daarom zelf een account aan”, vertelt Marita. “Toen ontdekte ik dat er online bijna geen mooie beelden van Grave waren. Dat vond ik zonde. Dus ben ik zelf gaan fotograferen.” Wat begon als een moeder die de digitale wereld wilde begrijpen, groeide uit tot een missie: de schoonheid van Grave in beeld brengen.
Grave in beeld
Marita’s enthousiasme sloeg over op anderen. In 2019 startte ze met Nina Joosten het Instagramaccount Grave-Brabant, dat later werd omgedoopt tot @MaritainGrave. Toen Nina moest stoppen, ging Marita alleen door. Ze had haar doel scherp voor ogen: “Ik wilde laten zien wat Grave allemaal te bieden heeft – niet alleen aan inwoners, maar ook aan bezoekers van buitenaf.”
Dat doel werd in coronatijd nóg urgenter. Lokale ondernemers kregen klap op klap: lockdowns, gesloten deuren én een opgebroken winkelstraat. “Juist toen wilde ik iets doen”, zegt Marita. “Ik kon niet stilzitten. Ik wilde laten zien wat er ondanks alles wél mogelijk was in Grave.”
Ontstaan van #WinkeleninGrave
In 2021 zocht Marita contact met de redactie van ArenaLokaal. “Ik had al vaker gedacht: waarom staat er geen vaste pagina met lokale ondernemers in de krant?” Het resultaat was de rubriek #WinkeleninGrave, die sindsdien elke twee weken verschijnt. Marita verzorgt de fotografie, contacten met ondernemers en advertenties; Tom schrijft de teksten.
“Dat we dit als stel samen kunnen doen, is echt bijzonder”, zegt Marita. “Tom weet met woorden precies te raken wat ik met mijn foto’s wil zeggen. We vullen elkaar perfect aan.” De rubriek groeide uit tot een vaste waarde in de krant – herkenbaar, informatief en hartverwarmend.
Meer dan een rubriek
Marita’s inzet bleef niet beperkt tot de krant. Ze richtte samen met drie ondernemers het platform Stadje aan de Maas op, beheerd door centrummanager Jaimy Carpaij. “Ik fotografeer producten vaak in een typische Graafse setting. Daar kruip ik gerust voor op de grond, midden op straat”, lacht ze. “En dan komt er steevast iemand bezorgd vragen of alles goed gaat. Die betrokkenheid vind ik zó mooi – dát is Grave.”
Daarnaast werkt Marita mee aan Beleef Historisch Grave, een account gericht op evenementen. Al haar foto’s worden gedeeld met organisatoren en ingezet voor promotie op social media, Google Maps en websites.
Geen dure camera, wel verhalen
Hoewel veel van haar collega-fotografen met grote lenzen rondlopen, blijft Marita trouw aan haar mobieltje. “Het is licht, snel en ik heb het altijd bij me. Voor mij draait het om het verhaal dat je met je beeld vertelt, niet om de techniek.” Inmiddels telt haar fotobibliotheek meer dan 30.000 beelden van Grave. En ze zijn allemaal actueel: “Als het uithangbord van een winkel is veranderd, ga ik gewoon opnieuw op pad. Het moet kloppen.”
Een ode aan de stad en haar ondernemers
De speciale 100ste editie van #WinkeleninGrave is dan ook meer dan een feestmoment – het is een ode aan de stad, haar ondernemers én aan de mensen die het verschil maken. Marita en Tom zijn daar zonder twijfel twee van. “Alles wat we doen, doen we uit liefde voor Grave”, besluit Marita. “En we zijn blij dat we, op onze manier, iets mogen bijdragen aan het beeld dat mensen van onze stad hebben.”