
GRAVE | 7 april 2023 | gezien in ArenaLokaal
Jaimy Carpaij (foto) is door de sollicitatiecommissie van het Centrum Management Grave (CMG) gekozen als centrummanager. Het is een pilot van een jaar. Het CMG zocht iemand die in vier uur per week de verbindende schakel kan zijn tussen ondernemers in de stad. Een niet geringe opdracht, maar met Carpaij hebben ze gekozen voor iemand die het ondernemerschap kent, in het centrum woont en werkt. Jaimy Carpaij werkt samen met het bestuur van CMG onder leiding van Han Schaars en de Vastgoedwerkgroep van CMG onder leiding van Tom Schouten.
Het gaat goed met de winkels in Grave. Weliswaar vertrokken er onlangs een paar ondernemers, maar bijna alle panden worden de komende maanden opnieuw ingevuld. In de Klinkerstraat komt de tweede fietsenmaker, in het pand van Bjoetie Plus-Grave start in september een nieuwe ondernemer en ook in de oude bakkerij D’n Bekker in de Klinkerstraat komt een nieuwe ondernemer, maar hierover mag Carpaij nog niets zeggen. “De Vastgoedwerkgroep is van onmisbare waarde”, zegt Carpaij.
Carpaij is een spin in het web. Ze vertegenwoordigt CMG-voorzitter Han Schaars bij afwezigheid en onderhoudt in de regio de contacten met andere centrummanagers. Het bij elkaar brengen van ondernemers, winkeliers en horeca is niet zomaar iets. Alhoewel er al veel is opgebouwd, moet er nog veel gebeuren.
We werken aan een gezamenlijk gevoel van ondernemerschap vanuit één centrum
Carpaij (45) is zelf ondernemer in het centrum van Grave. Ze runt de winkel Vier aan de Rogstraat. “Het was even afwachten wat mijn collega-ondernemers van mijn aanstelling zouden vinden. Maar ik krijg heel veel positieve reacties. Het voelt als een warm bad. Ik heb gewerkt als online city marketeer en ben beheerder van de sites Stadje aan de Maas en Beleef Historisch Grave.” Daarnaast is ze betrokken bij het bestuur van Promotie Grave, veel ‘petten’ die handig zijn om overzicht te houden.
‘Vijf zondagen open’
“We gaan echt vooruit”, zegt deze energieke centrummanager. “We werken aan een gezamenlijk gevoel van ondernemerschap vanuit één centrum. We beginnen op 7 mei met een nieuw initiatief. Op de zondagen is altijd een aantal winkels open, zoals de Hema, Kruidvat en AH, maar de meeste andere winkels zijn dan gesloten. En dat gaat veranderen. We gaan het komende jaar op vijf zondagen open. Dat is afgestemd met alle winkeliers. Iedere zondag krijgt een thema. De eerste zondag is 7 mei en valt in de week van de ‘stenen winkels’ (in tegenstelling tot de online winkels, red.). Het is een landelijk thema waarbij we in Grave aansluiten. In elke winkel krijg de klant iets mee en klanten krijgen een stempelkaart. Met een volle kaart kun je gratis een kop koffie drinken bij een horecavoorziening. Voor dit idee hebben we een enquête uitgedaan en veertig winkels hebben toegezegd open te zijn! We gaan veel reclame maken voor dit initiatief. Het wordt een samenhangende marketingstrategie met veel aandacht voor promotie.”
‘Verbindingen leggen’
Naast centrummanager blijft Jaimy Carpaij gewoon winkelier. Ze ervaart dit als groot voordeel. “Ik ben bijna elke dag in de winkel aanwezig en merk dat collega’s gemakkelijk binnenlopen. Zo hoor ik veel nieuws. Ik kan gemakkelijk verbindingen leggen en bruggen bouwen. Een centrum dat aantrekkelijk is voor bezoekers, dat bruist en economisch vitaal is, daar ga ik voor”, verzekert Jaimy.
En dan ‘s avonds toch nog even een appbericht van Carpaij: “Ik mag je toch vertellen dat er in de Klinkerstraat een Sushi Eight-vestiging komt. Een grote ondernemer met meer dan dertig vestigingen in het land.”